Min förlossningsberättelse

Här kan ni läsa om hur min förlossning var :)

Det började med att tisdagen den 8:e sep skulle jag vara oss bm på morgonen, men orkade inte gå upp eftersom att jag hade inte sovit bra sedan torsdagen eftersom jag hade haft förvärkar, hade ju pratat lite med malin och frågat vad det kunde vara för nått, och malin tyckte att det verkade som att det var förvärkar, och jag kommer ihåg så väll att malin skickade sms varje morgon och skrev nått i stil med HAR DET KOMMIT NÅGON BEBIS ÄN? Men åter till bm, hon ringde och ville att jag skulle komma på eftermiddagen ist, jag hade bokat tvättstugan samma dag, så jag slängde in en maskin tvätt och åkte iväg tänkte det är ju klart tills vi kommer hem, bm besöktet tar inte så lång tid..

Så jag kom till barnmorskan och hon frågade hur det var och så, och jag sa att jag hade haft lite förvärkar sedan torsdags men det inte hade gjort så ont, hade ju haft lite svårt att sova, men det var ju mest för att man är ju inte van vid att ha lätta värkar.. Men hon ville kolla om jag var öppen nått och hon sa att jag var öppen fyra cm, så hon ringde upp till förlossningen så jag fick gå dit upp, där uppe tog dom kurvan och kollade hur mycket öppen jag var, då var jag öppen 5 cm.. Så frågade hon hur jag ville göra och jag sa att jag ville åka hem och hämta kläder och sånt, det mesta jag tänkte på var ju kläderna i tvättstugan, men hon sa att hon skulle prata med sina kollegor och se om jag kunde åka hem, så kom hon tillbaka och sa att jag kunde åka hem o äta lite och sen komma tillbaka senare.. så Marcus och jag åkte hem och hämtade sakerna i tvättstugan, städade i ordning lite och jag packade ner det sista i väskan..

Vi var tillbaka på förlossningen vid sju och då började dom med att ta kurvan igen, sen så fick vi komma ut och gå lite och vi satte oss och kollade på tv i nått rum där, så vi satt där och kollade på nån skit film som gick på tv, och klockan gick och gick o värkarna började kännas lite mer och mer, men det var ju inte så att dom gjorde super ont.. Så frågade sköterskan vad jag ville göra jag sa att jag ville bada, så jag fick bada i världens största badkar kändes det som, kunde ju nästan simma där, så Marcus och jag snackade lite skit och drack läsk medans jag låg och plaskade..

sen var klockan efter elva på kvällen när jag klev upp badet, så fick vi gå tillbaka till rummet och dom tog kurvan igen och tiden gick, sen vid halv ett frågade sköterskan mig hur jag ville göra, om jag ville sova eller om vi skulle sätta igång förlossningen, men hon rekommenderade mig att sova så ja skulle orka, så vi skulle prata om det så skulle hon komma tillbaka.. så jag frågade macke hur han ville göra och han ville sova, så när hon kom in igen sa vi att vi ville sova, så lite innan ett kom hon in med säng och värktabletter plus sömn tabletter till mig som jag skulle ta, så jag fick svälja 8 tabletter.. Macke somnade som en stock och jag kunde inte sova, klockan 2 började värkarna göra mer ont, så jag gick ut för att värma min vete kudde då träffade jag min sköterska och hon sa att om jag inte kunde sova skulle jag säga till så skulle vi sätta igång det, men jag kunde ju självklart inte sova, men macke var ju så trött så jag ville ju att han skulle få sova, så från klockan 2 till fyra sprang jag fram och tillbaka mellan sängen och duschen..


Men klockan fyra på natten/morgonen gjorde värkarna så jävla ont att jag inte stog ut så då började jag härja på macke där inne i rummet, så vi ringde på klockan och dom kom in på rummet och ville ta kurvan igen, så dom ville att jag skulle ligga stilla i den där sängen och med dom värkarna kunde dom ju själva ha legat stilla.. Men efter en stund när dom väll uppfattade att jag kommer inte ligga still sa dom  åt oss att ta med våra kläder och så skulle vi gå till förlossningens salen..


När vi kom till förlossnings salen var klockan lite efter fyra, då fick jag lustgas och så vart man ju lite bort, och där försvinner min tidsuppfattning.. Men jag låg där och tog lust gas när mina värkar kom, jag vart ganska borta och dom frågade om jag ville ha ryggmärgs bedövning vilket jag inte ens kommer ihåg att jag sa att jag ville ha.. Men jag vet att jag beklagade mig väldigt mycket att det gjorde jävligt "fittont", sköterskan måste ju trott att jag var dum i huvudet eller nått.. Sen har jag ett minne av att hon ville sätta nått på barnets huvud så att dom kunde mäta pulsen, så när dom satte det där på barnet huvud gick vattnet och då vräkte jag ur mig nått "aa och nu kissade jag på mig med"  för jag hade tjatat väldigt länge om att jag var bajsnödig och att jag ville gå på toa, så jag fick gå på toa, och då sa hon att du vet att barnet kan komma nu.. men jag satt där inne på toa och varken barnet eller nått bajs kom..


Efter jag hade fått ryggmärgsbedövningen försvann alla värkar och jag kände ingenting, sen började barnet huvud komma ut och då var det dags att börja krysta, det roliga var att jag kände inga krystvärkar så dom sa till mig att nu är de dags att krysta för det såg dom på kurvan, och mellan krystningarna somnade jag, så borta var jag.. Marcus berättade i alla fall för mig att när jag låg där i mellan krystningarna hade en sköterska gått ut och då hade jag börjat yra att hon gick och leta efter mig.. Japp som sagt jag var ganska borta i huvudet, ett tag sög jag så mycket lustgas att Macke fick slita ur slangen ur handen på mig, men efter att ha krystat några gånger, så dom åt mig att nu tar du i sen stannar du upp sen när vi säger till tar du några djupa andetag, och efterdom djupa andetagen kom Jasmine ut, på onsdag morgonen den 10/9 klockan 07:46



Kommentarer
Postat av: Sandra

Haha "fittont" och nu kissade jag på mig också! Haha kan se det framför mig ;)

2008-11-04 @ 00:15:06
URL: http://sandraborggren.blogg.se/
Postat av: Malin

haha skrier de samma som sandra . kan se de framför mig " aha nu kissa ja på mig oxå " hahaha .. lätt förlossning iaf ! Puss på dig o bebis !

2008-11-04 @ 20:57:12
URL: http://thildasmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0